Pomimo twierdzeń marketingowych, że niektóre programy telewizyjne i filmy na DVD pomagają dzieciom w nauce, ostatnie badania pokazują, że telewizja tylko szkodzi rozwijającemu się mózgowi.
Telewizja odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu dzieci
Wiele dzieci ogląda telewizję codziennie, zwykle około dwóch godzin. Wpływ telewizji nie kończy się jednak, gdy ulubiony program dziecka dobiegł końca. Nawet jeśli angażuje się w inne działania, takie jak samotna zabawa lub spędzanie czasu z rodzicami, prawdopodobnie w pobliżu znajduje się telewizor. Duża część badań pokazuje, że zbyt wiele telewizji może mieć negatywny wpływ na zachowanie, osiągnięcia i zdrowie dzieci. Inne badania pokazują, że to, co oglądają dzieci, jest równie ważne jak to, ile oglądają. Na przykład niektóre badania pokazują, że przedszkolaki, które oglądają programy edukacyjne, np. Ulicę Sezamkową, mają lepsze wyniki w nauce w szkole podstawowej.
Większość badań nad wpływem telewizji na dziecko dotyczy przedszkolaków i starszych dzieci, ale ostatnio zaczęto również sprawdzać wpływ na dzieci poniżej trzeciego roku życia. Wyniki konsekwentnie pokazują, że bardzo małe dzieci postrzegają telewizję inaczej niż starsze dzieci i mogą na nie wpływać w różny sposób.
Wczesne oglądanie telewizji może zagrozić zdrowemu rozwojowi
Ekspozycja niemowlęcia na telewizję jest powiązana z opóźnionym rozwojem języka i gotowością pójścia do przedszkola. Została również powiązana z zaburzeniami uwagi i problemami ze snem.
Korzystanie z telewizji w wieku trzech lat było związane ze zmianami behawioralnymi i długofalowym wpływem na rozwój społeczny, zaangażowanie w życie klasy i osiągnięciami w nauce.
Telewizja, filmy i DVD nie są skutecznymi nauczycielami
Zwolennicy programów i filmów, skierowanych do dzieci twierdzą, że mogą być one bardzo korzystne. Większość jest sprzedawana jako narzędzia edukacyjne, które promują rozwój mózgu i zdolności poznawcze.
Jednak twierdzenia te, nie są poparte badaniami. Z badań wynika, że dla dzieci poniżej trzeciego roku życia, telewizja, filmy i DVD nie pełnią roli edukacyjnej. Co gorsza mogą wypierać zdrowe zajęcia i wciągać dzieci do oglądania w wieku dorosłym bardzo dużo telewizji.
Badacze sugerują, aby dzieci poniżej drugiego życia dziecka nie oglądały telewizji, a starsze dzieci oglądały tylko godzinę lub dwie.
Mózg niemowląt nie jest gotowy na telewizję
Telewizja wywiera gorszy wpływ na niemowlęta niż na starsze dzieci. Odpowiedź wynika z niezwykłych zmian, które zachodzą w mózgu w ciągu pierwszych trzech lat życia. Kiedy dziecko się rodzi, jego mózg ma wszystkie neurony (lub komórki nerwowe), jakie kiedykolwiek będą miały. Ale praca nad tworzeniem połączeń między nimi jest wciąż w toku. Jest to szczególnie ważne w obszarach mózgu, które obsługują zaawansowane umiejętności, takie jak pamięć i abstrakcyjne myślenie.
Chociaż oglądanie telewizji jest pasywną aktywnością, zrozumienie tego, co oglądamy wymaga pewnych umiejętności. W pierwszych kilku latach życia wiele z tych umiejętności jest tylko dopiero rozwijanych. Dla dziecka telewizja jest strumieniem dwuwymiarowych obrazów, które zmieniają się co około 6 sekund i nie mają wyraźnego połączenia ze sobą, z dźwiękami, pochodzącymi z tego samego kierunku lub z prawdziwymi ludźmi i przedmiotami. Zanim dziecko zacznie rozumieć telewizję, musi być w stanie połączyć obrazy w całość. Przez pierwsze sześć miesięcy dziecko rozumie niewiele z tego, co widzi na ekranie. Sensowne oglądanie telewizji jest możliwe dopiero po trzecim roku życia, kiedy dzieci zaczynają rozumieć związek między telewizją a rzeczywistością.